BMW Welt oraz Muzeum BMW w Monachium

W tym wpisie chciałbym Wam opowiedzieć o miejscu, które odwiedziliśmy podczas „eurotripa 2012„. Miejscu ciekawym zwłaszcza dla pasjonatów motoryzacji, bo związanym z jedną z najsłynniejszych niemieckich marek samochodów (i nie tylko) – Bayerische Motoren Werke, zwaną dalej BMW 😀 Jak zapewne zdążyliście wydedukować z tytułu wpisu, artykuł jest poświęcony BMW Welt i znajdującym się po sąsiedzku muzeum marki. A zatem ciekawej lektury 🙂

BMW Welt

Monachium – miejsce z prawie tysiącletnią historią, stolica Bawarii, centrum finansowe i gospodarcze współczesnych Niemiec, najbogatsze miasto w kraju, siedziba koncernu BMW. To ostatnie stwierdzenie świetnie się wpasowuje, prawda? 🙂 Historia firmy, charakter marki i jej produktów nierozerwalnie wiążą się z Bawarią i jej stolicą. Nawet logo BMW ma te same barwy co flaga landu.
Mapki tym razem nie będzie, bo Monachium nawet analogowa mapa znajdzie, a siedziba koncernu, którą widzicie na zdjęciu poniżej dość mocno rzuca się w oczy już z paru kilometrów 😉

plakatuffka-siedziba-bmw-monachium-bmw-headquarters

Jednak w tym wpisie bardziej interesują nas budynki, które znajdują się w sąsiedztwie. BMW Welt, bo min. o nim mowa, to wielofunkcyjne centrum wystawowe otwarte w roku 2008. Czemu wielofunkcyjne? Bo można tu np. odebrać swoje wymarzoną Beemkę (np. tak to wygląda). Można tu także obejrzeć praktycznie całą linię produktową BMW oraz marek należących do tego koncernu (Mini i Rolls-Royce). Fani znajdą też sklep, gdzie mogą kupić akcesoria, przedmioty codziennego użytku czy ubrania sygnowane logo BMW czy //M. Na głodnych i spragnionych czeka zaś restauracja. Warto dodać, że w podziemiach mieści się parking, na którym zresztą zostawiliśmy nasze auto 😉

Osobiście bardzo spodobała mi się architektura budynku – nowoczesna, trochę surowa forma to trafne miejsce na prezentację aut. Oczywiście fajnie jest też sobie pooglądać absolutnie topowe modele typu RR Phantom czy BMW M3 GTS, które nawet na ulicach Wilanowa 😉 pojawiają się dość rzadko, ale w tym miejscu bardziej chodzi o ogólne doznanie marki. Idziesz zatłoczonym korytarzem, oglądasz kolejne piękne auta, z daleka widzisz uśmiechniętych ludzi, którzy przyjechali odebrać swoje BMW, wchodzisz do sklepu po koszulkę i parasol z logiem //M, a gdy wychodzisz Twoją drogę przecina… Isetta. Taki jest tam właśnie klimat 🙂

Muzeum BMW

W sąsiednim budynku znajduje się Muzeum BMW – gwóźdź programu. Nowoczesne, duże, dobrze wyposażone, ciekawe. Myślę, że te cztery słowa oddają nasze odczucia co do tego miejsca.

Do muzeum przechodzi się bezpośrednio z BMW Welt. O właściwym kierunku poinformuje nas np. taki piękny eksponat (tutaj był ustawiony na tarasie, między wyjściem z BMW Welt a wejściem do BMW Museum).

plakatuffka-muzem-bmw-monachium-bmw-3er-e21

House of The Company

Wróćmy jeszcze na chwilę do loga. Wiemy już skąd ten biały i niebieski kolor… ale skąd wziął się kształt tego loga? Otóż przedstawia on „krąg” śmigła, co ma wskazywać na lotnicze korzenie marki. Od lotnictwa się bowiem zaczęło, w roku 1917. Pierwszymi produktami były bowiem silniki lotnicze BMW IIIa (UWAGA: generował 185KM z 19.1l pojemności :D) oraz BMW IV, stworzonymi głównie na potrzeby przemysłu zbrojeniowego.

Zaraz po wojnie, gdy niemiecki przemysł lotniczy został „zduszony” postanowieniami Traktatu Wersalskiego, firma produkowała także, uwaga, hamulce pneumatyczne do pociągów, co pozwoliło jej przetrwać te chude lata. Chwilę później ruszyła produkcja silników do maszyn rolniczych oraz motocykli, a we wrześniu 1923 roku wprowadzono na rynek pierwszy własne dwa kółka – BMW R32, które było jednym z najlepszych w tamtym okresie i okazało się ogromnym sukcesem.

House of Design

Pierwsza wystawa w House of Design zatytułowana jest „Inspiration” i stanowi wstęp do historii całego brandu, muzeum i designu BMW.

Odwiedzający powoli odkrywają w sobie entuzjazm dla marki. Wystawa przygląda się fenomenowi czerpania inspiracji i koncentruje się na kluczowym zagadnieniu odróżniającym markę BMW od designu BMW.

Kolejna wystawa to pokój nazwany „Studio”, w którym można zapoznać się z procesem projektowania BMW AG. Wystawa wyjaśnia i podkreśla, co oznacza projektowanie i budowanie najlepszych pojazdów, a także ilustruje bardzo złożone procesy leżące u podstaw „narodzin” nowego pojazdu BMW (samochód i motocykl).

Ostatnia część to tzw. „Treasury”, gdzie zaprezentowane zostały najwybitniejsze ikony designu marki. To tutaj odwiedzający mogą podziwiać wybrane, szczególnie cenne i ważne dla marki modele, a projektanci opisują, które z nich mają wpływ na dzisiejszy design BMW.

House of The Motorcycle

House of the Motorcycle to część poświęcona motocyklom. Możne tu podziwiać bardzo liczne eksponaty, których zadaniem jest zaprezentowanie odwiedzającym, jak rozwijała się produkcja motocykli BMW w zakładach produkcyjnych w Monachium (1923-1969) i Berlin-Spandau (1969 – dziś). Tutaj też opisane zostały najważniejsze wydarzenia z ponad 80-letniej historii produkcji motocykli oraz najistotniejsze innowacje wprowadzane w konstrukcji motocykli od lat 20. XX wieku do dziś.

House of Technology

Tematami przewodnimi The House of Technology są „Lightweight Construction”, „Engines” and „Aerodynamics”, a ich celem jest dokumentacja wydajności i osiągnięć technologicznych BMW.

Odkąd powstały pierwsze silniki lotnicze, w BMW zaczęto stosować lekką konstrukcję. Dzisiaj to właśnie inteligentna (dobrze przemyślana) i lekka konstrukcja stanowi kluczową przewagę marki BMW i motywu EfficientDynamics.

Kolejna wystawa „Motors” pokazuje całą gamę silników BMW, a jedną z atrakcji jest układ napędowy modelu BMW i8.

W centralnej części sekcji „Aerodynamics” można podziwiać klasyczne BMW 327/28, które ulokowane jest wewnątrz wirtualnego kanału wiatrowego. Aerodynamika to istotny czynnik w produkcji samochodów BMW pod kątem właściwości jezdnych, projektowania i emisji. Ta tradycja w BMW sięga lat 30. XX wieku.

House of The Motor Sport

The House of Motor Sport to nic innego jak pochwała i upamiętnienie najważniejszych i niezapomnianych sukcesów BMW takich, jak: zwycięstwa osiągnięte przez BMW 328, zaangażowanie w Formułę 1, dziedzictwo wyścigowe motocykli i samochodów wyścigowych BMW.

Obejrzeć to można takie modele jak BMW 328, dzięki któremu BMW objęło niezrównaną pozycję lidera w międzynarodowych wyścigach samochodowych w drugiej połowie lat 30. XX wieku. Samochód ten do dziś jest ważną ikoną marki i symbolem technicznego, designerskiego i sportowego geniuszu

W 1980 roku BMW ogłosiło swoje pierwsze zaangażowanie w Formułę 1 jako dostawca silników. W 1983 roku Nelson Piquet został już mistrzem świata, prowadząc Brabham BMW BT 52 w drugim sezonie. Po „przerwie” z Williams, BMW zdecydowało się na zbudowanie własnego zespołu Formuły 1 z Sauberem w 2006 roku.

Wielbiciele motocykli tu również znajdą coś dla siebie, ponieważ jeden obszar wystawienniczy poświęcony jest wyłącznie wyścigom motocyklowym. BMW to producent motocykli o najdłuższym dziedzictwie w Niemczech, który aktywnie uczestniczył w wyścigach od 1923 roku i może poszczycić się wieloma sukcesami.

BMW od 40 lat nieprzerwanie osiąga sukcesy w międzynarodowym sporcie samochodowym.

House of Brand

The House of Brand koncentruje się na marce pod kątem marketingowym, co znajduje odzwierciedlenie w reklamie i „relacji” między klientem a „ich BMW”.

Na wystawie zatytułowanej „Advertising” można obejrzeć plakaty, reklamy promocyjne i filmy reklamowe, które pokazują, jak zmieniła się komunikacja między BMW i jego klientami od początków istnienia firmy do dnia dzisiejszego.

„Encounters” to wystawa pokazuje to, co jest często ogniwem łączącym klientów z ich pojazdami BMW. Isetta i BMW 2002 – podobnie jak wiele innych modeli BMW – podbiły serca ludzi swoim uderzającym charakterem i duchem czasu.

House of The Series

Na koniec The House of the Series. Przedstawia on rozwój poszczególnych serii, a następnie przechodzi do dokumentacji rozwoju BMW i sukcesu modeli BMW M w klasie executive.

Można tu zobaczyć m.in. imponującą wieżę zbudowaną z czterech eksponatów, które prezentują strukturę produktów BMW w formie serii modelowej. To w latach 70. BMW wprowadziło oznaczenie typu serii, które jest nadal używane. BMW serii 3, seria 5, seria 6 i 7 oraz linie pochodne, takie jak modele Z lub X, stały się podstawą przejrzystej struktury klasowej.

Jedna z największych sal wystawowych w tej części muzeum dedykowana jest BMW serii 7. W BMW serii 7 i jego poprzednikach producent zdołał zakotwiczyć koncepcję dynamicznej jazdy i sportowego charakteru w segmencie samochodów klasy premium. Ta kombinacja stylu, luksusu i dynamiki jazdy wydajność przyczynia się powstania niepowtarzalnych doświadczeń z jazdy.

Niższa powierzchnia wystawiennicza w tym domu jest zarezerwowana dla jednej z najpotężniejszych liter na świecie – „M”. Dowiemy się tutaj m.in takich ciekawostek jak to, że:

  • Od lat 70. ubiegłego wieku BMW wprowadziło na rynek jedne z najbardziej wyjątkowych sportowych samochodów przeznaczonych do użytku drogowego.
  • Było pierwszym producentem na świecie, który miał dedykowaną linię produktów do samochodów sportowych.
  • Silniki BMW M stanowią szczyt w dziedzinie sprawnych technicznie, wysokowydajnych silników.

W Muzeum BMW Welt i muzeum marki BMW znajdziecie wszystko to, co opisałem powyżej i gwarantuję Wam, że jeszcze dużo dużo więcej.

D.