Muzeum Porsche w Stuttgartcie, atrakcja dla dużych i małych fanów motoryzacji

Muzeum Porsche odwiedziliśmy całą rodziną podczas zeszłorocznych wakacji. Stuttgart był przystankiem na trasie naszego eurotripa, obejmującego trasę Warszawa – Drezno – Zurych – Como – Marina di Pietrasanta – Udine – Wiedeń. Poniżej znajdziecie kilka informacji o muzeum, zdjęcia modeli i nasze wrażenia z tej wizyty.

Kilka słów o obiekcie

Muzeum zostało otwarte 31 stycznia 2009 r. Już budynek sam w sobie robi ogromne wrażenie. Jest nowoczesny, ciekawy architektonicznie i skrywa wspaniałe wnętrze 🙂 Zaprojektowany został przez Delugana Meissla. Główna bryła muzeum opiera się na trzech kolumnach w kształcie litery V, przez co sprawia wrażenie, jakby unosiła się nad ziemią.

Cena za wstęp nie jest wygórowana. Dorośli muszą zapłacić 8 euro, dzieci 4, a maluchy do 4 roku życia wchodzą za darmo.

Co można zobaczyć w muzeum?

W muzeum możemy podziwiać ponad 80 pojazdów oraz wiele mniejszych eksponatów. Oprócz znanych na całym świecie ikonicznych pojazdów, takich jak 356, 911 czy 959, eksponaty obejmują niektóre z wybitnych osiągnięć technicznych profesora Ferdinanda Porsche – założyciela marki z początku XX wieku.

Z holu muzeum schodzi się rampą do wejścia do obszernej powierzchni wystawienniczej. Z tego miejsca zwiedzający mogą rozpocząć przygodę z Porsche i poznać jej historię przed 1948 rokiem, a następnie udać się do głównej części wystawy, która przedstawia historię produktów Porsche i sportów motorowych w porządku chronologicznym. Obie części łączy tzw. Porsche Idea, która stanowi trzon wystawy i wyjaśnia, co sprawia, że różne motywy i eksponaty są tak wyjątkowe. Co ważne, Muzeum Porsche to żywe muzeum, co oznacza, że wystawy są regularnie zmieniane, a odwiedzający zawsze znajdą coś nowego do odkrycia. My trafiliśmy wyjątkowo, bo motywem przewodnim ekspozycji było 70-lecie marki Porsche 🙂

Wystawy

Koncepcja wystawy

Wystawy muzeum Porsche obejmują całą historyczną i współczesną wiedzę związaną z marką, pozwalając każdemu odwiedzającemu doświadczyć fascynacji Porsche. Myślę, że nie jest to zadanie trudne biorąc pod uwagę prestiż samochodów Porsche, ale też fakt, że do muzeum przyjeżdżają zwykle pasjonaci i wielbiciele produktów tego brandu 😉

Droga przez obiekt prowadzi zwiedzających przez historię produktu firmy. Porsche Idea zawsze inspirował firmę do poszukiwania pionierskich rozwiązań technicznych w zakresie podstawowych wyzwań stojących przed produkcją samochodów. Ten koncept i wszystko co związane z marką opierają się na charakterystycznych atrybutach, takich jak Fast, Light, Clever, Powerfull, Passionate i Consistant, czyli Szybki, Lekki, Sprytny, Potężny, Pełen pasji i Spójny.

Zaczynamy przygodę

Rozpoczynając podróż dowiadujemy się więcej o kamieniach milowych w życiu twórcy marki Ferdinanda Porsche. Od pierwszej konstrukcji elektrycznego pojazdu Egger-Lohner, model C.2 Phaeton (1898 r.), przez elektryczny napęd piasty koła Lohner Porsche, po rozpoczęcie własnej działalności produkcyjnej w Gmünd w 1948 r.

Oprócz eksponatów przeróżnych silników wystawa obejmuje również typy „Sascha” Austro-Daimler i Wanderer W22. W tej części ostatnią kropką nad i jest prezentacja modelu znanego jako „Numer 1” – pierwszy prototyp Porsche 356 z 1948 roku. Eksponaty te niewątpliwie reprezentują wizję, która ukształtowała firmę.

Light Idea

W tej części można dowiedzieć się więcej o atrybucie lekkich konstrukcji modeli Porsche. Stosunek mocy do masy zawsze był kluczowym czynnikiem w produkcji samochodów sportowych. Z tego powodu Porsche zawsze dążyło do zmniejszenia masy i lekkich zasad konstrukcyjnych. Warto dodać, że model 356 America Roadster, który możemy podziwiać na tej ekspozycji był najlżejszym Porsche swoich czasów.

Clever Idea

Jak twierdzi firma, Porsche zawsze odpowiada na pojawiające się wyzwania technologiczne nie najszybszym, ale najlepszym możliwym rozwiązaniem.

Od 1971 r. inżynierowie samochodów sportowych Porshce w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Weissach opracowują i optymalizują rozwiązania techniczne. Nacisk kładziony jest na dbałość o szczegóły, którą pielęgnował Ferdinand Porsche. Motyw Clever obrazują tutaj Porsche 356 B 2000 GS Carrera GT, która już w 1960 r. zawierała skrzynię biegów z synchroniczną blokadą.

Fast Idea

Aerodynamika i kontrola pojazdów to motyw przewodni sekcji Fast. Sama moc silnika jest bezużyteczna, jeśli nie można go wykorzystać. Od samego początku istnienia marki Porsche dąży do tego, aby samochody były sterowne i aerodynamiczne – a zatem szybsze.

Kluczowym eksponatem tej części wystawy jest Porsche 956, który spektakularnie zawieszony jest nad głowami zwiedzających.

Powerful Idea

Tematem przewodnim atrybutu Powerfull jest wysoka wydajność silników oraz ich konstrukcja.

Na początku lat 70-tych Porsche odniosło bezprecedensowy sukces w wyścigach samochodowych. To ośmieliło twórców marki i ugruntowało ich zaufanie możliwości technicznych swoich samochodów.

Na wystawie znajdziemy model Porsche 917, który w tamtych latach przeżywał okres swojej świetności.

Passionate Idea

Prezentowana tutaj imponująca kolekcja pucharów to znacznie więcej niż tylko zdobyte trofea. Każdy reprezentuje wyjątkową historię Porsche, jej sukcesów okupionych rywalizacją, pełnym zaangażowaniem i ciężką pracą wynalazczych inżynierów, utalentowanych mechaników i najlepszych kierowców.

Siedem pucharów, siedem niezwykłych historii, siedem legend. Zobaczymy tutaj historię spektakularnych triumfów, napędzanych przez samochody wyścigowe Porsche przez ponad 70 lat sportów motorowych i ponad 30 000 zwycięstw. Co istotne dla całej marki to także zapewnienie bezwzględnych testów technologii, by rozwiązania zapewniające sukcesy na torach wyścigowych przenosić do produkcji seryjnej. W końcu w każdym Porsche, w mniejszym lub większym stopniu tkwi samochód wyścigowy.

Consistent Idea

W tej sekcji poznajemy charakterystyczne cechy Porsche, które zapewniają marce spójność. Żaden inny samochód na świecie nie może pochwalić się tak spójną linią wzorniczą jak 911. „Nine Eleven” cieszy się wyjątkową tożsamością sięgającą wstecz do każdego pokolenia i roku modelowego do 1964 roku. Aby zaprezentować ideę spójności nadwozi, jako punkt wyjścia, wykorzystano obecny model 911 Carrera.

Muzeum Porsche w oku aparatu

A poniżej jeszcze kilka naszych zdjęć z opisanych wyżej wystaw:

Bonusowo, na dodatkowej ekspozycji pojawił się elektryczny samochód koncepcyjny – Porsche Mission E.

Pod koniec zwiedzania napotkamy interaktywną 12 metrową tablicę „Porsche Touchwall”. Obejmuje ona dziewięć dziesięcioleci ekscytującej historii motoryzacji na podstawie 3.000 zdjęć, rysunków i danych technicznych. Na koniec creme dela creme, czyli najnowsze modele samochodów, nowinki technologiczne oraz stanowiska do testowania głośności silników.

To, co stanowiło niemałą atrakcję dla dużych i małych, kobiet i mężczyzn, to możliwość zajęcia miejsca za kierownicą nowych ekskluzywnych modeli Porsche. Zdjęcie za kółkiem takiego auta to nie byle jaka pamiątka 🙂

Jeśli kiedyś będziecie w pobliżu Stuttgartu nie zapomnijcie wpaść do Muzeum Porsche. Z pewnością nie będziecie żałować takiego przystanku.

Pozdrawiamy,

K. i D.